Kursanci, którzy chcą skorzystać z korepetycji z języka polskiego, z pewnością nie zobaczą mola książkowego w okularach sklejonych taśmą klejącą, czy nauczyciela/korepetytora, który myślami jest gdzieś pomiędzy Mickiewiczem a Szymborską.
Jak więc dziś wyglądają efektywne korepetycje z języka polskiego?
Przedstawimy Wam kilka zasad, na które składa się to, co niezbędne jest do prowadzenia satysfakcjonujących zajęć, z naszej trudnej mowy ojczystej.
Nie będzie to nic, czego Sami już nie wiecie, ale usystematyzowanie pojęć pozwoli Wam w przyszłości podjąć odpowiedzialną decyzję odnośnie wyboru korepetytora.
Pierwsze i najważniejsze co musi stworzyć każdy korepetytor to więź z kursantem. I chodzi tu raczej o swobodną atmosferę, dzięki czemu kursant z chęcią zdobędzie potrzebną mu wiedzę.
Korepetycje to nie tylko przekazanie konkretnej wiedzy, ale również nawiązanie więzi korepetytora z kursantem. Trudno bowiem jest oczekiwać pozytywnych efektów na korepetycjach lub liczyć na postępy w nauce, jeśli z obu stron nie istnieje pozytywna interakcja.
Nauczyciel/Korepetytor na bieżąco powinien rozmawiać z uczniem. Dzięki tym rozmowom ustalane na bieżąco są, np. terminy, zakres materiału, forma pracy czy wzajemne oczekiwania.
Nie należy jednak zapominać o prostych, międzyludzkich rozmowach. Często pozornie zwyczajne pytania tj.
- Jak się dziś czujesz? Wszystko ok?
- Jak Ci minął dzień?
- Czy oglądałaś/eś jakiś fajny film/program ostatnio?
Może sprawić, że kursant poczuje się swobodniej, co przyczyni się do wzrostu zaangażowania na korepetycjach. Zaangażowany kursant uczyni dla efektów pracy więcej, nawet jeśli poźniej będzie musiał mozolnie omawiać arkusze zadań.
Przed każdą lekcją korepetytor powinien przygotowanie się do zajęć. Ale nie tylko korepetytor. Uczeń także. Wiedza, niestety ma to do siebie, że niepowtarzana systematycznie, umyka.
Atmosfera, która sprzyja zdobywaniu wiedzy jest ważna, ale to jednak zdecydowanie za mało, aby osiągnąć zamierzony efekt. Do osiągnięcia wyników niezbędna jest systematyczna, ciężka praca, oparta na konkretnych materiałach.
Nic nie przychodzi jednak samo. Zarówno korepetytor, wymagający zaangażowania od ucznia, musi także wykazać się pełnym zaangażowaniem w rozwój swojego kursanta. Dlatego tak ważna jest dokładana analiza materiału, przygotowanie i opracowanie zadań. Są to elementy składowe do tego, aby rzetelnie zrealizować tok nauki omówiony z uczniem.
Trzeba przy tym mieć na uwadze, że młodzi ludzie codziennie stykają się ze schematycznymi pomocami naukowymi, które są dla nich mało atrakcyjne lub wręcz ich nudzą. Przygotowując więc materiały zajęciowe, korepetytor musi wziąć pod uwagę atrakcyjność, czy zwięzłość tzn. przekazać tylko niezbędne wiadomości.
Najtrudniejszą rzeczą w pracy korepetytora z przeprowadzanych korepetycji z języka polskiego jest – forma zajęć.
Literatura, zagwozdki językowe, skomplikowane wzory czy zagadnienia, wcale nie muszą być rozwiązywane w jeden, konkretny, wyuczony sposób. Pamiętajmy bowiem, że nie istnieją żadne ograniczenia w interpretowaniu myśli. Fajnie o tym powiedział, bardzo dawno temu Konfucjusz:
Powiedz mi, a zapomnę,
Pokaż mi, a zapamiętam,
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem,
Cytat ten idealnie oddaje myśl i podstawę wszystkich korepetycji. Zamiast więc zasypywać ucznia niepotrzebnymi informacjami, czy kazać mu tworzyć tabelki, korepetytor powinien przedyskutować z kursantem zagadnienia. Wysłuchać i wspólnie wysnuć wnioski. Notatki w formie fiszek, sketchnotek czyli takiej graficznej, skondensowanej wiedzy w kilku słowach, ma czasami większe znaczenie, niż tona zapisanego papieru.
Kolejnym małym punkcikiem, który sprawi, że korepetycje z języka polskiego – ale nie tylko z języka polskiego – będą efektywne to: sprawdzenie czego się już nauczyliście. Czyli, słów kilka o tym czego można spodziewać się na korepetycjach z języka polskiego? I czy faktycznie jest to potrzebne.
Sprawdziany czy kartkówki, przede wszystkim kojarzą się uczniom ze stresem i ocenianiem. Korepetytor na korepetycjach ma przede wszystkim otworzyć umysł ucznia. Bez karania i oceniania.
Jeśli sprawdzian okaże się konieczny, to najlepiej, aby przybrał formę skojarzeń wobec słów kluczowych. Powinien także dotyczyć tylko tych zagadnień, które mają znaczenie dla całości omawianego tematu. Najważniejsze jest, aby kursant zrozumiał problematykę dzieła oraz sprawnie i praktycznie umiał, posługiwać się posiadaną wiedzą.
A czy wiecie, że wbrew pozorom bycie humanistą nie jest jedynie przeciwnym biegunem wobec umiejętności ścisłych. Zresztą, pisaliśmy o tym w poście na naszej stronie FB. To właśnie rozległa wiedza i umiejętność krytycznego myślenia, mogą wpłynąć na punkt odniesienia w pisaniu czy rozumieniu zagadnień związanych z językiem polskim.
Pamiętajcie, że korepetycje z języka polskiego, to stawianie na własny rozwój, kreatywność czy swobodę w sformułowaniu własnych osądów! Bez cenzury czy oceniania.
No chyba, że jest Wam to potrzebne. Czasami poznanie schematów i rozwiązań do nich, może wpłynąć pozytywnie na pewność siebie i pewność tego, że wie się jak będzie dany egzamin wyglądał. Spokój i opanowanie, pociąga za sobą mniejsze zdenerwowanie; a brak stresu jest najbardziej pożądanym uczuciem przed pisaniem wszelkiego rodzajów kartkówek, sprawdzianów, testów czy egzaminów. A tego każdy uczeń, niezależnie od wieku pragnie. Z tego względu korepetytor powinien pomóc swoim kursantom nauczyć się opanowywać stres, poprzez np. rzetelne przygotowanie kursanta do zajęć. Pokazać, że można zrobić coś inaczej, wyrywać go ze znanego wcześniej, wyuczonego sposobu myślenia.
Dlatego tak ważna w pracy korepetytora jest rozmowa. Rozmawiajmy z uczniem, zadawajmy pytania, aby wspólnie odnaleźć odpowiedzi. Razem możemy odkryć zupełnie nowe perspektywy. My również, tzn. zespół Klamerki od samego początku istnienia, stawiamy na komunikację. A sposób w jaki się komunikujemy, uważamy za kluczowy w każdym aspekcie życia, czy to szkolnego, czy Waszego prywatnego.
Pokazujmy i przekazujmy, że literatura i język to nie tylko dyktanda, regułki i archaiczne dzieła, pisane niezrozumiałym językiem. Pozwólmy kursantom zbudować ich własną przestrzeń, w której odkrywanie literatury stanie się przyjemnością, a efektem ubocznym będzie kreatywność i samodzielność w myśleniu. Traktujmy korepetycje jako dodatkowy zastrzyk wiedzy dla kursantów. Młody umysł jest niezwykle chłonny, często mówi się właśnie w kontekście młodych ludzi, że chłoną wiedzę jak gąbka i chyba coś w tym jest …
Warto więc po każdym spotkaniu zostawić kursanta bądź to z ciekawą myślą, bądź z nową wiedzą i … z pragnieniem na więcej.
Zdjęcia: Freepik.com, Canva, zasoby sieci.